Pastellimaalauskurssi

Pastellimaalauskurssi on käynnissä! Liity mukaan verkkokurssilleni ja opiskele pastellimaalausta oman kotisi rauhassa. Kurssiin kuuluu runsaasti videomateriaalia ja mielenkiintoista tehtävää, joiden ansiosta taitosi kehittyvät nopeasti. 

"Opin tällä kurssilla paljon enemmän parissa viikossa kuin opiston kurssilla puolessa vuodessa. Kiitos todella paljon ja aion jatkossakin ottaa teidän kursseja, sillä saan niistä niin paljon iloa ja hyötyä."

– Pastellimaalauskurssin osallistuja

  • Liisa Tuimala

Tärkein kysymys, jonka maisemamaalarin tulisi esittää itselleen

Oletko kiinnostunut maisemamaalauksesta? Tuntuuko sinusta, että aihe on liian laaja ja et tiedä, mihin maisemissa kannattaisi keskittyä? Tai koetko, että maisemamaalauksesi eivät ole haluamallasi tasolla muttet tarkkaan tiedä, miten voisit niitä parantaa? Olen opiskellut maisemamaalausta ja pyrkinyt kirkastamaan itselleni, miten hyvät maisemateokset syntyvät. Aihe on lähellä sydäntäni, sillä rakastan varsinkin suomalaista luontoa. Olen halunnut ymmärtää niitä osatekijöitä, joiden vuoksi jotkin teokset näyttävät niin hyviltä kuin näyttävät. Hyvät taulut eivät useinkaan synny sattumalta. Onnistuneen teoksen takana on tietoisia valintoja. Kerron tässä artikkelissa sinulle, mikä on minun tärkein kysymykseni maisemamaalauksen suhteen ja miksi se on erittäin hyödyllinen.



Tiedätkö, mitä maalaat?


Kun lähden suunnittelemaan maisemakuvaa, kaikkein tärkein kysymys on se, mitä minä maalaan. Mikä tässä maisemassa on niin kiehtovaa tai kiinnostavaa, että se ansaitsee tulla maalatuksi? Jokin tietty maisema luonnossa voi vetää minua puoleensa ja saatan lumoutua ympäristön kauneudesta, mutta pystynkö sanallistamaan itselleni sen, mikä tässä ympäristössä minua viehättää?


Niin kauan, kun vastaus liikkuu tasolla "maisemassa on ihana tunnelma" tai "onpas täällä kaunista", olen hakoteillä. Pelkästään tämänkaltaisten havaintojen avulla en voisi rakentaa toimivaa kuvaa, koska kaikki on liian epämääräsitä. Tarvitaan selkiytystä. Tarvitaan aihe.


Kuulit oikein: tarvitaan aihe. Maisemateoksen aihe ei koskaan ole minulle "maisema". Jotta työssä pääsee alkuun ja jotta prosessi kantaa, päässäni on oltava kirkkaana se, mitä tässä itse asiassa ollaan tekemässä.


Ajatellaanpa seuraavaa kuvaa. Nappasin sen loppukesästä täältä Luvian rannoilta.


Minkä sanoisit olevan kuvan aihe? Onko se


  • rannan kivet

  • auringonlasku

  • taivaalla olevat pilvet

  • rantaheinikko

  • kiviin osuva oranssi valo

  • kaukana siintävä horisontti

  • kirkas auringonvalo

  • vai mikä?


Jos maalaisit teoksen tämän kuvan perusteella (minkä voit muuten halutessasi tehdä!), minkä valitsisit aiheeksi?


En maalaisi tätä kuvaa tällaisenaan. Valokuva toimisi hyvänä referenssinä, mutta siinä tapahtuu liikaa kaikkea. Ennen työn aloittamista haluaisin selvittää itselleni, mitä oikeastaan maalaan. Voisin päättää, että maalaan auringonlaskun. Hyvä. Maalataan siis auringonlasku -- se olkoon aihe. Mitä seuraavaksi?



Näin maisemakuva rakentuu aiheen perusteella


Kun aihe on selvillä, kaikki muukin alkaa kirkastua. Aiheen perusteella pystyn tekemään huomattavasti helpommin seuraavat valinnat:


  • Onko kuva pysty- vai vaakasuuntainen, vai neliö? Valintani voisi olla mikä tahansa, mutta sen tulisi perustua siihen, minkä formaatin uskoisin tukevan parhaiten valittua aihetta, auringonlaskua.

  • Mihin sijoitan horisontin? Kun teoksessa jaetaan kappaleita kahtia, yleensä hyvä tapa on jakaa ne 1/3 tai 2/3 jaolla sen sijaan, että asiat halkaistaisiin puoliksi 50/50. Koska nyt maalataan auringonlaskua ja taivasta, sijoittaisin horisontin alas, jotta valitsemani aihe saa ansaitsemansa huomion.

  • Miten sijoittelen eri elementit? Mallikuvassa kirkas valo on aivan kuvan reunassa, mikä heittää katsojan saman tien ulos taulusta. Sijoittaisin auringon lähemmäs taulun keskustaa ja tarkistaisin samalla myös pilvien sijainnit.

  • Mitä korostaa ja mitä jättää pois? Kuvassa on niin paljon kivoja asioita, että ilman aihetta saattaisin päätyä korostamaan vähän kaikkea, jolloin lopputuloksena olisi sekamelska. Nyt minulla on kuitenkin aihe, jonka perusteella tiedän, mihin keskityn. Jätän kivikot, yksittäiset laineet ja ruohot vähemmälle tai karsin ne kokonaan pois kuvasta, sillä tarkoitus on maalata auringonlasku.


Koska maisemat ovat usein tosi ihania ja niistä löytyy loputtomasti kiinnostavia piirteitä, joudun käyttämään itsehillintää ja päättäväisyyttä, jotta pysyn aiheessani. Olenkin opetellut ajattelemaan niin, että jos tekisi mieli alkaa lisäillä kuvaan sitä ja tätä ja tuota, parempi on maalata useampi taulu kuin yrittää tunkea kaikkea yhteen teokseen.


Auringonlaskun terveisin, Liisa


 Tilaa kirjeeni tästä 

Liity suositulle sähköpostilistalleni ja saat parhaat ajatukseni sähköpostiisi kerran, pari kuukaudessa.

 

Kirjeessäni käsittelen esimerkiksi:

  • Miten minä teen taidetta

  • Miten sinä voit menestyä taiteellasi

  • Mitä taidekentälle kuuluu

Uskon avoimuuteen ja toistemme tukemiseen. Omi siis ideat itsellesi vapaasti. Voit myös milloin tahansa poistua listaltani.

 

Tilaa kirjeeni tästä:

Sähköpostiosoitteesi on turvassa. En milloinkaan jaa yhteystietojasi muille.

YHTEYS

 

info @ liisatuimala.com

+358 451048558

LUOMASSA

 

TAIDEKURSSIT.FI

SEURAA

FACEBOOK

INSTAGRAM