Pastellimaalauskurssi

Pastellimaalauskurssi on käynnissä! Liity mukaan verkkokurssilleni ja opiskele pastellimaalausta oman kotisi rauhassa. Kurssiin kuuluu runsaasti videomateriaalia ja mielenkiintoista tehtävää, joiden ansiosta taitosi kehittyvät nopeasti. 

"Opin tällä kurssilla paljon enemmän parissa viikossa kuin opiston kurssilla puolessa vuodessa. Kiitos todella paljon ja aion jatkossakin ottaa teidän kursseja, sillä saan niistä niin paljon iloa ja hyötyä."

– Pastellimaalauskurssin osallistuja

  • Liisa Tuimala

Pastellimaalauksen tekeminen Cansonin Mi-Teintes -paperille

Kun uusi pastellimaalari aloittaa pastelleihin tutustumisen, hän törmää yleensä ensimmäisenä Cansonin Mi-Teintes -paperiin. Tätä paperia myydään pastelleille soveltuvana ja sitä saa miltei jokaisesta kirjakaupasta ja taidetarvikeliikkeestä.


Pastellimaalauskurssilla nousi esiin kysymys Cansonin paperin soveltuvuudesta pastellimaalausten tekemiseen. Käsittelemme aihetta kurssilla, mutta päätin avata asiaa laajemmin tässä artikkelissa.





Mi-Teintes -paperin paketin kyljessä on maininta, että paperi soveltuu pastelleille. Myös kannen kuva antaa viitteen siitä, että pastelleilla tässä olisi tarkoitus maalata. Mutta onko Cansonin Mi-Teintes hyvä pastellipaperi? Mihin se oikeasti soveltuu ja kannattaako kerroksellisia pastellimaalauksia tehdä tälle paperille?


Käsittelen tässä jutussa Canson Mi-Teintes -paperin ominaisuuksia, plussia ja miinuksia ja sen soveltuvuutta erilaisille pastellitekniikoille. Lopusta näet vertailun siitä, miltä näyttää sama teos Mi-Teintes -paperille ja karhealle pastellipohjalle tehtynä.



Millainen paperi on kyseessä?


Canson Mi-Teintes on paksuhko paperi (paperin paino on 160 g / m²), jonka toinen puoli on sileä ja toinen mehiläiskennokuvioinen. Värivaihtoehdot ovat laajat.



Mi-Teintes-paperia myydään siis pastellipaperina, mutta olen asian suhteen vähän kriittinen. Hienot, monikerroksiset ja maalaukselliset pastellityöt syntyvät kunnollisille pastellipohjille ja sellaisille papereille, joiden pinta on hiekkapaperimainen.


Pastellimaalauksessa idea on kerrostaa värejä päällekkäin karhealle alustalle, jossa on purentaa ja tekstuuria (engl. tooth). Pohjan karheuden ansiosta kuivapastellit takertuvat alustaan, eikä pohja mene väristä tukkoon kovin helposti. Cansonin paperi on kuitenkin varsin sileä. Sileälle pinnalle on mahdotonta kerrostaa värejä, joten maininta "Pastel" paketin kyljessä laittaa hiukan otsaa ryppyyn.


En kuitenkaan halua moittia kyseistä paperia liikaa. Cansonin Mi-Teintes on todella hyvä piirustuspaperi ja mieheni Tuomas piirtää tälle paperille jatkuvasti. Esimerkiksi tämä Tuomaksen tekemä piirustus on piirretty Mi-Teintes-paperille:


Tuomaksen piirtämä muotokuva Canson Mi-Teintes -paperille.

Paperille on siis hyvä piirtää ja siksi se sopii parhaiten piirrosten ja erilaisten luonnosten tekemiseen. Cansonin paperia on hyvä käyttää harjoitteluun ja ideoiden kehittelyyn. Varsinaiset pastellimaalaukset voi sitten tehdä paremmille papereille.



Canson Mi-Teintes -pastellipaperin plussat ja miinukset


+ HINTA Cansonin paperi on edullista. Siinä missä karheapintaisia pastellipohjia saa yhden tai kaksi, Mi-Teintesiä saa kokonaisen lehtiön.


+ SAATAVUUS Paperia saa lähes kaikista kirjakaupoista ja taidetarvikeliikkeistä. Muita pastellimaalaukseen tarkoitettuja papereita ja pohjia voi olla hankalampi saada Suomesta.


+ VÄRIT Cansonin Mi-Teintes -paperia saa todella monessa hienossa värissä.


+ LAATU Vaikka paperi ei olekaan paras pastellimaalausten tekemiseen, se on kuitenkin laadukas paperi.



- PINTA Cansonin Mi-Teintes-paperin pinta on sileä. Pastellit eivät tartu sileälle pinnalle hyvin, joten värejä on hankala kerrostaa. Jos väriä käyttää enemmän, maalausjälki alkaa nopeasti näyttää tukkoiselta.


- RAJALLISET TYÖSKENTELYMAHDOLLISUUDET Paperille voi maalata vain yhden tai korkeintaan muutaman kerroksen päällekkäin. Tämä rajoittaa pastellimaalarin ilmaisua paljon. Paperi ei sovellu hyvin myöskään märkään työskentelyyn, jossa pastellimaalari maalaa värikerroksen veden tai alkoholin avulla.



Miten onnistua pastellimaalauksessa Cansonin Mi-Teintes -paperille?


Koska paperiin liittyy tiettyjä etuja ja saatat haluta kokeilla sitä pastellimaalausten tekemiseen, tässä muutama vinkki, joiden avulla teos onnistuu paremmin.


1. MAALAA PAPERIN SILEÄLLE PUOLELLE Paperin toinen puoli on sileä ja toinen puoli mehiläiskennokuvioinen. Sileälle pinnalle syntyy vähän parempaa jälkeä.


Vasemmalla paperin kuviollinen pinta, oikealla sileä pinta.

2. KÄYTÄ PEHMEITÄ KUIVAPASTELLEJA Värien kerrostaminen ja maalaaminen onnistuu paremmin pehmeillä kuin kovilla kuivapastelleilla. Käytä siksi tämän paperin kanssa esimerkiksi Sennelierin, Unisonin tai Terry Lugwigin pastelleja. Suomessa paljon myydyt Rembrandtin kuivapastellit ovat todella kovat, joten niiden kanssa maalauksellisen jäljen synnyttäminen on hankalaa.


3. PIDÄ OTE KEVYENÄ Jos painaa liikaa, paperi menee äkkiä tukkoon ja jälki muuttuu tunkkaiseksi. Kevyellä painamisella syntyy parempi maalausjälki ja kerrostaminen on helpompaa.



Vertailu lopputuloksessa


Päätin tehdä kokeilun, jossa maalasin saman kuvan Cansonin Mi-Teintes -paperille ja karhealle alustalle. Karhea pohja on itse pohjustamani ja siinä on hiekkapaperimainen pinta. (Lue lisää oman pohjusteen käytöstä täältä ja lataa itsellesi pastellipohjusteen resepti.)


Ensin kuva teoksesta, jonka tein Cansonille:


Maisemateos Canson Mi-Teintes -paperille kuivapastelleilla.

En ole itse kovin tyytyväinen lopputulokseen. Paperi kuultaa joistain kohdista häiritsevästi läpi ja lopputulos näyttää jotenkin luonnosmaiselta. Värin maalaaminen toisen päälle sai alimman kerroksen irtoamaan saman tien, mikä teki maalaamisesta turhauttava.


Osa pehmeistä vihreistäni oli lopussa. Jos minulla olisi ollut tarvittavia vihreän sävyjä pehmeämpinä väritankoina saatavilla, olisin todennäköisesti saanut puuston maalattua näyttävämmin. Nyt jouduin käyttämään vähän liian kovia pastelleja ja sen seurauksena puut ja heijastukset oikealla jäivät keskeneräisen näköisiksi. Sain kuitenkin paikotellen ihan kivaa jälkeä aikaiseksi.


Sitten sama työ karhealle pinnalle.


Maisemamaalaus kuivapastelleilla karhealle pinnalle.

Ero on selvä. Karhealla pinnalla kerroksia on helppo lisätä ja teosta voi muokata huomattavan pitkään. Karhealla pinnalla sävyjen hallinta on helpompaa, koska kerrostamalla pystyy tekemään optisia värisekoituksia, jossa värejä maalataan päällekkäin halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi. (Sileällä pinnalla alempi värikerros varisee pois tai paperi menee tukkoon.)


Jos tämän teoksen olisi halunnut aloittaa märällä kerroksella, se olisi ollut pohjan puolesta mahdollista.


Tiedän, että jotkut taiteilijat loihtivat Mi-Teintesille upeita pastellimaalauksia, mutta minun käsissäni tekeminen kyseiselle paperille tuntuu vaivalloiselta. En usko, että tulen jatkossakaan juurikaan maalaamaan tälle paperille kuivapastelleilla. Piirtämisessä ja nopeissa luonnoksissa voin sitä käyttää.


Liisa

 Tilaa kirjeeni tästä 

Liity suositulle sähköpostilistalleni ja saat parhaat ajatukseni sähköpostiisi kerran, pari kuukaudessa.

 

Kirjeessäni käsittelen esimerkiksi:

  • Miten minä teen taidetta

  • Miten sinä voit menestyä taiteellasi

  • Mitä taidekentälle kuuluu

Uskon avoimuuteen ja toistemme tukemiseen. Omi siis ideat itsellesi vapaasti. Voit myös milloin tahansa poistua listaltani.

 

Tilaa kirjeeni tästä:

Sähköpostiosoitteesi on turvassa. En milloinkaan jaa yhteystietojasi muille.

YHTEYS

 

info @ liisatuimala.com

+358 451048558

LUOMASSA

 

TAIDEKURSSIT.FI

SEURAA

FACEBOOK

INSTAGRAM