Pastellimaalauskurssi

Pastellimaalauskurssi on käynnissä! Liity mukaan verkkokurssilleni ja opiskele pastellimaalausta oman kotisi rauhassa. Kurssiin kuuluu runsaasti videomateriaalia ja mielenkiintoista tehtävää, joiden ansiosta taitosi kehittyvät nopeasti. 

"Opin tällä kurssilla paljon enemmän parissa viikossa kuin opiston kurssilla puolessa vuodessa. Kiitos todella paljon ja aion jatkossakin ottaa teidän kursseja, sillä saan niistä niin paljon iloa ja hyötyä."

– Pastellimaalauskurssin osallistuja

  • Liisa Tuimala

Kuinka päästä alkuun taiteen tekemisessä

Jokainen taiteilija on joskus kokenut vaikeutta aloittamisen kanssa. Mielessä saattaa olla monia hyviä ideoita, mutta niiden siirtäminen paperille ja kankaalle ei meinaa onnistua. Jo pelkästään ensimmäisen merkinnän tekeminen tuntuu vaikealta.


Tässä kirjoituksessa annan sinulle toimivan neuvon siihen, mistä kannattaa aloittaa. Neuvoni soveltuu erityisesti maisemamaalausten tekemiseen. Näytän sinulle, miten teen maisemamaalauksia ja minkälaisten työvaiheiden läpi prosessi kulkee. Puhun myös taiteen tekemiseen liittyvistä henkisistä haasteista ja siitä, miten voit voittaa ne.


Mutta aivan aluksi...



Piirrä horisontti


Aloitan jokikisen maisemamaalaukseni piirtämällä paikoilleen horisontin. Jos et tiedä, mitä tekisit, miten tekisit ja miksi tekisit, piirrä paikoilleen horisontti. Tämä yksi viiva avaa pelin ja olet päässyt alkuun. Horisontin ansiosta olet selättänyt tyhjän paperin kammon ja luonut maisemamaalauksellesi pohjan ja rungon. Horisontin avulla voit piirtää paikoilleen kaiken muun.



Luonnostele paikoilleen suuret linjat


Kun lähdet tekemään luonnosta, aloita aina suurista linjoista. Horisontin piirtämisen jälkeen hahmottele maaston yleiset muodot, puuryhmät ja joet paikoilleen. Tässä näet luonnoksen yhdestä pastelliteoksestani. Kuten huomaat, olen jättänyt kaikki yksityiskohdat pois ja keskittynyt vain suuriin linjoihin.



Kuinka jatkaa luonnostelun jälkeen?


Jos maalaat pastelleilla ja sinulla on luonnos valmiina, seuraava kysymys kuuluu: Miten teosta lähdetään tekemään? Pitäisikö työtä tehdä kerroksittain vai värittämällä kuvan eri alueet heti täyteen?


Tapoja on useita, mutta minä suosin kerroksellista lähestymistapaa. Kun luonnokseni on valmis, käyn läpi teoksen alueet ja maalaan ne kevyesti valöörien mukaan. Käytän katkaistua pastellia ja maalaan käyttämällä pastellin kylkeä.

Tämä työvaihe tutustuttaa minut kuvaan ja sen tummuusasteisiin. Hyvässä teoksessa tummat ovat tummia ja vaaleat vaaleita, ja haluan jo heti alkuvaiheessa tehdä itselleni selväksi, missä nämä tummat ja vaaleat alueet ovat. Nyt maalauksella on vankka perusta.


Tämän jälkeen alan lisätä kerroksia ja värejä. Järjestyksellä ei ole väliä – tärkeintä on tarkistaa sävyjen tummuudet ja peittää pohja. Lisään väriä puihin, taivaaseen ja jokeen.

Teen kuvaa kokonaisuutena. Sen sijaan että keskittyisin hiomaan yksittäisiä elementtejä ja niiden yksityiskohtia, työstän koko maalattavaa alaa. Lisään värejä sitä mukaa, kun näen niitä ja näin pohja täyttyy pala kerrallaan. Tiivistän, tuon taivasta lähemmäksi ja peitän koloja. Tavoitteeni on maalata kuva siihen pisteeseen, että pohja on kokonaan peitossa.


Lopulta teen myös yksityiskohtia. Mutta vasta lopulta. Tässä näet valmiin teoksen.


Haasteita maalaamisessa?


Monella taiteilijalla maalaamisen ongelmat liittyvät tekniikoiden lisäksi taiteen tekemisen henkiseen puoleen. Jotkut ovat kuvanneet sitä, kuinka hyvistä ideoista huolimatta kuvat eivät vain ota syntyäkseen. Kuulostaako tutulta:


  • Sinusta tuntuu, että sinun on vaikea päästä maalaamisen alkuun

  • Katsot ja analysoit erilaisia mallikuvia, mutta mitään ei ala syntyä omalle paperillesi

  • Ajatus aloittamisesta tuntuu vaivalloiselta, vaikka periaatteessa haluaisit maalata

  • Sinulla on idea mielessä, muttet tiedä, miten edetä

  • Turhaudut ja tuskastut, koska jostain syystä alkuun pääseminen on vaikeaa


Jos kuulostaa, et ole yksin. Kokemuksesta voin sanoa, että näiden asioiden kanssa kamppailee valtaosa taiteilijoista jossakin vaiheessa. Kokemuksesta voin sanoa myös sen, että nämä haasteet ovat voitettavissa.


Toteutimme Taidekursseilla hetki sitten kyselyn, jossa kysyimme kurssilaistemme suurinta haastetta taiteen tekemiseen liittyen. Vastauksia tuli runsaasti ja laidasta laitaan. Tietyt teemat nousivat säännöllisesti esiin suurimpina haasteina. Yksi tyypillisin vastaus liittyi tekniseen osaamattomuuteen ja tiedon puutteeseen oikeista välineistä, menetelmistä ja tekniikoista. Toinen esiin noussut asia oli liiallinen itsekriittisyys sekä itseluottamuksen puute. Eräs vastaaja kertoi seuraavaa:


"Suurin haaste on taidon puute. Into on kova piirtämiseen, mutta on niin paljon asioita, joita pitäisi opetella. Mallista piirtäminen on hauskaa, mutta kaikki varjostukset, häivytykset, korostukset ovat niin vaikeita."

Toinen kommentoi tähän tapaan:


"Ilolla ja innolla luen viestejänne ja seuraan someanne – enkä sittenkään saa tartuttua kynään! Tuntuu siltä, että ei ole mitään kuvaa päässä, ei mitään ajatusta, jota lähtisi paperilla etsimään."

Usein tekniset haasteet nivoutuvat yhteen henkisten haasteiden kanssa. Jos ei tarkkaan tiedä, mitä (ja miten) taidetta kannattaisi harjoitella, kuvaan voi astua mukaan kielteisiä tunteita kuten voimakasta turhautumista ja tunnetta omasta epäonnistumisesta. Teknisten haasteiden myötä tunne omasta osaamattomuudesta voi ottaa ylivallan, ja pahimmillaan koko taideharrastus lopahtaa.


Jos koet erilaisia haasteita – olivatpa ne jotakin teknisiä ongelmia tai taiteenteon henkiseen puoleen liittyviä haasteita – ymmärrän sinua. Olen itse läpikäynyt vuosien aikana niin paljon haasteita, että niistä saisi aikaiseksi paksun kirjan. Mukaan mahtuu teknisiä haasteita, alkukankeutta, perfektionismia sekä tila- ja aikaongelmia, vain muutamia mainitakseni. Hyvä uutinen sinulle on se, että nämä haasteet ovat voitettavissa. Tiedän sen omasta kokemuksestani. Todistan myös kursseillamme viikoittain, kuinka oppilas onnistuu voittamaan jonkin itseään estäneen blokin ja sen jälkeen kaikki taas virtaa ja suut menevät hymyyn.



Varma keino voittaa mitä tahansa haasteita


Jos et tiedä, mitä sinun pitäisi tehdä tai tekeminen tuntuu vaivalloiselta, hanki itsellesi ohjausta. Ohjauksen arvo on valtava. Hyvä ohjaus onkin varma keino voittaa mitä tahansa haasteita taiteenteon saralla.


Ulkopuolinen taideopettaja näkee, mitä sinun tulisi muuttaa omassa tekemisessäsi, jotta voit päästä eteenpäin. Hyvä taideopettaja osaa neuvoa sinua teknisissä asioissa, jotka liittyvät sinun taiteeseesi. Hyvä opettaja osaa katsoa myös teknisen suorituksen taakse ja tunnistaa lisäksi henkiset haasteet, jotka ovat usein se suurempi paha. Hän tietää, miten negatiiviset tunteet voitetaan, miten usko palautetaan omiin kykyihin, miten päästään irti liiallisesta itsekriittisyydestä ja miten onnistutaan olemaan tuotteliaita. Hän tietää, koska hän on käynyt läpi nämä asiat omassa elämässään ja on harjaantunut auttamaan samoissa asioissa myös muita. Hän osaa kysyä sinulta oikeat kysymykset ja neuvoa sinua lempeästi uuteen suuntaan.


Jatka siis taiteesi tekemistä ja edisty siinä. Hanki tarvittaessa ohjausta. Jos kotipaikkakunnallasi ei ole sopivia kursseja tai haluat opiskella mieluiten kotoasi käsin, katso Taidekurssien kurssivalikoima. Sinulla on paljon annettavaa maailmalle ja oma taideilmaisusi on uniikki. Meidän pitää saada nähdä taidettasi!


Rakkaudella,


Liisa


 Tilaa kirjeeni tästä 

Liity suositulle sähköpostilistalleni ja saat parhaat ajatukseni sähköpostiisi kerran, pari kuukaudessa.

 

Kirjeessäni käsittelen esimerkiksi:

  • Miten minä teen taidetta

  • Miten sinä voit menestyä taiteellasi

  • Mitä taidekentälle kuuluu

Uskon avoimuuteen ja toistemme tukemiseen. Omi siis ideat itsellesi vapaasti. Voit myös milloin tahansa poistua listaltani.

 

Tilaa kirjeeni tästä:

Sähköpostiosoitteesi on turvassa. En milloinkaan jaa yhteystietojasi muille.

YHTEYS

 

info @ liisatuimala.com

+358 451048558

LUOMASSA

 

TAIDEKURSSIT.FI

SEURAA

FACEBOOK

INSTAGRAM