Pastellimaalauskurssi

Pastellimaalauskurssi on käynnissä! Liity mukaan verkkokurssilleni ja opiskele pastellimaalausta oman kotisi rauhassa. Kurssiin kuuluu runsaasti videomateriaalia ja mielenkiintoista tehtävää, joiden ansiosta taitosi kehittyvät nopeasti. 

"Opin tällä kurssilla paljon enemmän parissa viikossa kuin opiston kurssilla puolessa vuodessa. Kiitos todella paljon ja aion jatkossakin ottaa teidän kursseja, sillä saan niistä niin paljon iloa ja hyötyä."

– Pastellimaalauskurssin osallistuja

  • Liisa Tuimala

Kesäilta saaristossa -akvarellimaalauksen synty


Jaan teille nyt erään tavan toteuttaa akvarellimaalauksia. Näytän vaihe vaiheelta, miten maalaukseni Kesäilta saaristossa syntyi.


1. Paperin valinta

Valitsin paperiksi karkeapintaisen Cansonin Moulin du Roy -akvarellipaperin. Suosin itse korkealaatuisia, varta vasten akvarellimaalaukseen tarkoitettuja papereita, sillä parhaat työt syntyvät parhaille papereille. Juuri nyt olen kiinnostunut karkeasta pinnasta, sillä karkea pinta tekee työstä elävän näköisen. Tämä paperi on 100 % puuvilla, ja kuiturakenteen ansiosta värit leviävät paperilla pitkälle.

2. Märkää märälle

Varsinainen työ alkoi – kuten aina – paperin liotuksella ja pingotuksella. Työn maalaaminen lähti liikkeelle ensimmäisten väriläiskien lisäämisestä litimärälle paperille:


3. Värin lisääminen

Koska paperi oli aluksi todella märkä ja värit levisivät hallitsemattomasti, oli syytä odotella hetki paperin kuivumista. Jatkoin pikkuhiljaa värien lisäämistä ja nyt työhön alkaa tulla muotoa ja hahmoa:

Tiesin jo tässä kohtaa työtä, että lopulliseen teokseen tulee jäämään sekä intensiivisesti maalattuja kohtia että keveämpiäkin alueita. Otin tämän huomioon heti alusta asti ja vältin värin lisäämistä joka paikkaan.

Kuten huomaat, esimerkiksi etualalla olevat lehdet ovat saaneet värikseen vain haalean liilan.

3. Kerroksellisuus

Huomaat seuraavasta kuvasta, että olen alkanut maalata kerroksia voimakkaasti edellisten päälle. Kerroksellinen maalaus toimii todella hyvin akvarellien kanssa, sillä kerrokset kuultavat toistensa läpi. Kerroksellisuus lisää akvarellimaalausten realistisuutta ja elävyyttä.


Jatkoin kerrosten ja eri väristen alueiden maalaamista. Lisäsin ohuita siveltimenvetoja kuvastamaan heinikkoa ja muuta kasvillisuutta. Tässä vaiheessa teos on jo varsin hyvällä mallilla, mutta näyttää vielä keskeneräiseltä.


4. Viimeistely

Lisäilin väriä reilusti sinne tänne. Tummensin alueita ja maalasin mukaan vaaleanpunaista. Jotta teos ei olisi jäänyt (omasta mielestäni) keskeneräisen oloiseksi, päätin viimeistellä työn muutamalla vaaleilla vedolla, jotka tein Winsor & Newtonin Drawing Inkillä.


Viimeisten yksityiskohtien jälkeen kukkataulu heräsi henkiin. Kun vertaat kahta edellistä kuvaa niin huomaat, mikä vaikutus muutamalla kontrastia ja dynamiikkaa antavalla tummalla värialueella ja ohuilla siveltimenvedoilla voi olla.

5. Lopetus

Tätä maalausta olisi mielellään jatkanut pidempäänkin. Värialueiden maalaaminen tuntui mukavalta, ja koko prosessi sujui muutenkin leikiten. Tästä päästäänkin akvarellimaalareiden yhteiseen haasteeseen: työn lopettamiseen oikealla hetkellä.

Akvarellimaalaus pitää malttaa lopettaa riittävän ajoissa. Mikäli maalausta jatkaa liian pitkään, työ alkaa mennä tukkoon. Lopputuloksesta tulee raskas ja tunkkainen. Mitä enemmän raskasta fiilistä yrittää korjailla, sitä varmemmin teos menee pilalle. Akvarellimaalarin onkin opittava löytämään se piste, jossa työ on rikkaimmillaan, mutta vielä hengittävä ja keveä. Raja kulkee siinä, että jos työtä vielä jatkaisi, se alkaisi mennä huonompaan suuntaan.

Omassa työssäni maalaamisen jatkaminen vielä lisää olisi alkanut viedä työtä kohti pilalle menemistä. Tumman kesäillan tunnelma olisi muuttunut tunkkaisuudeksi ja raikkaat kukat märäntyneen oloisiksi.

Usein teos pysyy hengittävänä silloin, kun maalari jättää osan paperista kokonaan maalaamatta. Tässä työssä se tarkoitti useiden pienten alueiden jättämistä koskemattomiksi sekä etualan heinikon maalaamista kevyesti ja ilmavasti.


Mukaan akvarellikurssille?


Opetan akvarellimaalausta Taidekursseilla. Käynnissä on Akvarellimaalauksen verkkokurssi, joka kertoo kaiken oleellisen akvarellimaalauksesta. Kurssilla käydään läpi kaikki perusteet sekä lukuisa joukko esimerkkejä, joiden avulla kuka tahansa voi oppia luomaan upeita tauluja.

Kurssi on käynnissä verkkovalmennuksena netissä, eli voit tulla mukaan, asuitpa missä päin Suomea (tai vaikka Kreikkaa!) tahansa. Olen mukana kurssilla itsekin, ja siellä minulta voi pyytää palautetta ja esittää kysymyksiä omiin töihin liittyen. Autan mielelläni sinua eteenpäin.

Kurssi on saanut todella hyvää palautetta ja voinkin suositella sitä myös sinulle lämpimästi.


Liisa

 Tilaa kirjeeni tästä 

Liity suositulle sähköpostilistalleni ja saat parhaat ajatukseni sähköpostiisi kerran, pari kuukaudessa.

 

Kirjeessäni käsittelen esimerkiksi:

  • Miten minä teen taidetta

  • Miten sinä voit menestyä taiteellasi

  • Mitä taidekentälle kuuluu

Uskon avoimuuteen ja toistemme tukemiseen. Omi siis ideat itsellesi vapaasti. Voit myös milloin tahansa poistua listaltani.

 

Tilaa kirjeeni tästä:

Sähköpostiosoitteesi on turvassa. En milloinkaan jaa yhteystietojasi muille.

YHTEYS

 

info @ liisatuimala.com

+358 451048558

LUOMASSA

 

TAIDEKURSSIT.FI

SEURAA

FACEBOOK

INSTAGRAM